Blocky Pics is supported by

 

GP Vesoul

Frog time, Julian Veldman/Glenn Janssen winnen slot GP

De laatste race van het 2018 Grand Prix seizoen was in Vesoul. Vesoul ligt in Noord-Oost Frankrijk niet zo ver van de Zwitserse grens en in de buurt van Nancy. In Roggenburg was, zoals vooraf al verwacht, het kampioenschap beslist. Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart pakten de wereldtitel na een uitstekend seizoen waarvan de stevige basis gelegd werd met hun 5 GP overwinningen op een rij. Daarna was het bekeken rijden, geen fouten maken en weinig punten weggeven. Die tactiek werd bekroond met de titel in Roggenburg en een puntenvoorsprong van 68 punten op Koen Hermans/Nicolas Musset. De posities van Etienne Bax/Kaspars Stupelis, 3e, en Daniel Willemsen/Robbie Bax, 4e, stonden nog onder discussie. Beide teams werden in Stassbessenbach betrapt op het mogelijk gebruik van niet reglementaire benzine. De afwijking in de betreffende waarde bleek slechts gering. Reden voor Team Bax, overtuigd niets fout gedaan te hebben, om contraexpertise aan te vragen. De uitslagen waren tijden deze GP in Vesoul nog niet bekend zodat er vooralsnog onduidelijkheid blijft bestaan over de klasseringen. Willemsen won de betreffende wedstrijd met twee mancheoverwinningen en Bax werd 3e in het dagklassement dus beide teams zouden veel punten moeten inleveren als zij gestraft zouden worden voor het gebruik van verkeerde benzine.

Zondag

Lange files stonden richting de baan en eenmaal gearriveerd bleken er al vele toeschouwers te zijn. Zijspancross is populair in Frankrijk. Stuart Brown/Joe Millard, dag eerder via de herkansing nog gekwalificeerd, gaven forfait voor de races. Voor Brown, geblesseerd aan zijn pols en bovenbeen, was het niet goed genoeg om mee te rijden. De Engelsman, normaal zeer competitief, kon vanwege zijn blessures niet voluit gaan en besloot daarom deze laatste GP niet meer te rijden. Dit ook met het oog op tijdig herstel voor de Sidecarcross des Nations in Slagelse later deze maand. Team Tomas en Ondrey Cermak, gisteren zeer hard ten val gekomen tijdens de kwalificatierace, waren al ingepakt en vertrokken. Naar de berichten waren de sympathieke broers beide naar het ziekenhuis. Een van hen zou een blessure enkelbreuk hebben wat geopereerd zou moeten worden, de andere een hersenschudding. Natuurlijk wensen wij Tomas en Ondrey Cermak een snel en goed herstel.
1e Manche
De voorlaatste manche van het seizoen en de wereldkampioen Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart kwamen volledig in stijl aan de start. Nieuwe motor en nieuwe, mooie witte kleding met gouden nummers, in de regenboog-kleuren die alleen wereldkampioenen mogen dragen, zoals ook bij het wielrennen. Maar het waren niet die kleuren die na de start voorop reden. Het was het rood/blauw van Koen Hermans/Nicolas Musset direct gevolgd door Arne Dierkens/Luc Rostingt en Julian Veldman/Glenn Janssens. Tot vreugde van de Fransen zaten hun helden Valentin Giraud/Johnny Badiare op plaats 4 en dan Gary Mould/Steve Kirwin die opnieuw een hele sterke start gemaakt hadden. Hermans werd al in de openingsronde van de leidersplaats verstoten door Dierckens/Rostingt die daarna een aantal ronden zeer strak reden met Hermans, Veldman, Giraud en de inmiddels voorbij Moulds gekomen Vanluchene. In de 6e ronde moest Dierckens/Rostingt met een defecte stuurdemper de leiding uit handen geven en gingen de box in voor een snelle reparatie. Maar er was meer gebeurd want Veldman reed voorop met Giraud in de kielzog en Vanluchene als 3e. Hermans was weg, uitgevallen met een vastloper. Inmiddels waren Brett Wilkinson/Dan Chamberlain ook voorbij Mould/Kirwin en zagen de leidende groep voor zich rijden. Het Engelse duo had net de slag gemist en kon niet meer aanklampen bij de kopgroep. Veldman bleef sterk overeind en weerde de aanvallen van Giraud af. Eenmaal in de achterblijvers gaven de Fransen het op. Een mooie en zeer verdiende overwinning voor Julian Veldman/Glenn Janssens. Giraud/Badaire liepen op 10 seconden als 2e binnen en de wereldkampioenen Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart op 20 seconden van de winnaars als 3e. Weer tien tellen achter Vanluchene eindigde Wilkinson/Chamberlain als 4e. Etienne Bax/Kaspars Stupelis hadden, zoals wel meer dit jaar, de start gemist en kwamen als 15e uit de openingsronde. Ook Daniel Willemsen/Robbie waren matig weg en reden twee plaatsen voor Bax. Beide Nederlandse teams wisten in de race veel goed te maken en deden dat gestaag. Dat leidde tot de 5e plaats voor Bax en de 6e voor Willemsen. De laatste had een flink duel moeten leveren met Davy Sanders/Andres Haller die ook nadat ze gepasseerd waren niet opgaven. Sanders wist de 10-voudig wereldkampioen echter niet meer te verrassen en moest genoegen nemen met plaats 7. Gary Mould/Steve Kirwin gebruikten hun goede start, moesten wel wat teams voorbij laten, en waren super tevreden met plaats 8. Bastien Thomas/Siebe v.d. Putten waren als 14e gestart en kwamen als 9e binnen. Een mooi Frans/Nederlands koppel wat schijnbaar goed klikt gezien de resultaten van nu en de afgelopen weken. Een puike wedstrijd ook van Justin Keuben/Dion Rietman. Als 10e weg uit het starthek betekende ook vol de strijd aangaan. Dat deden Keuben/Rietman goed. De klasseringen wisselden wat op en neer maar vanaf halverwege de wedstrijd waren Keuben/Rietman toch weer 10e. In het slot beukte Varik/Daiders nog op de deur. Een aanval die Keuben niet kon weerstaan, maar ondanks dat gingen op de finish de handen in de lucht voor een mooie 11e plaats. Weiss/Schneider die kort achter de Nederlanders reed kreeg geen kans meer en eindigde op de 12e plaats. Auvray/Lebreton kwamen vanuit het achterveld terug tot plaats 13 gevolgd door Mike Keuben/Lars de Laat en Michael Hodges/Charlie Ide. Compalati/Ravera werden 16e. De broers Kunnas reden een wat minder sterke manche en pakten nog wat punten met een 17e plaats. De jonge Duitser Reimann, die voor de gelegenheid de ervaren Martin Betschart in de bak had, werd 18e. Voor Arne Dierckens/Luc Rostingt, terug in de baan na een reparatie, waren nog 2 schamele punten over voor plaats 19. Dierckens/Rostingt hadden gezien hun rijden veel meer verdiend. De laatste punt werd op het conto van de Tsjechische broer Hroch bijgeschreven.
2e Manche
Het waren weer dezelfde rijders die vlot weg waren. Hermans/Musset en Dierckens/Rostingt ging voorop. Ook de winnaar de van 1e manche Julian Veldman/Glenn Janssens waren er onmiddelijk goed bij op plaats drie evenals Vanluchene, Van Werven, Thomas en Bax. Koen Hermans draaide het gas volledig open en wist in een paar ronden tijd een mooie voorsprong op te bouwen. Het viertal daarachter had meer oog voor elkaar. Dierckens, Veldman, Vanluchene en Bax reden op een postzegel. In de 6e ronde de wisselingen, Veldman nam de leiding van dat viertal met Vanluchene en Bax terwijl Dierckens teruggezet werd naar plaats 5. De Belg/Franse-combinatie moest later lossen en werd zelfs nog gepasseerd door Brett Wilkinson/Dan Chamberlain die weer niet meekonden in het tempo van het viertal voor hen. Voor Koen Hermans allemaal geen probleem. Hermans/Musset reden zeer snel en wonnen met grote voorsprong. Voor de tweede plaats werd het een duel tussen twee Nederlandse teams, Veldman en Bax. De laatste had Vanluchene/V.d. Bogaart ingehaald en probeerde Veldman ook nog te verschalken. Dat liet de koele kikker Veldman niet toe. Met hun tweede manche wonnen Julian Veldman/Glenn Janssens de Grand Prix van Vesoul. Etienne Bax/Kaspars Stupelis moesten genoegen nemen met de 3e plaats. De 4e plaats hadden Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart geen moeite. Zij werden met veel geluid en vuurwerk binnengehaald door hun supporters, de 2018 Wereldkampioenen die deze race fier reden met de gouden nummer 1 op de rug en gouden helmen. Wilkinson dus 5e en Dierckens 6e in deze spannende manche. Valentin Giraud/Johnny Badiare konden zich niet met de ereplaatsen bemoeien. Dat was op Franse banen wel eens anders. Nu moest Giraud/Badaire genoegen nemen met de 7e plaats waar zij na een 12e start vlot op geraakt waren. Daniel Willemsen/Robbie Bax waren als 14e weg en wisten ook weer het nodige goed te maken. De 10-voudig wereldkampioen zijspancross kwam in deze manche als 8e binnen. Gert van Werven/Jens Mans hadden in de openingsmanche de finish niet gehaald vanwege met een defecte motor. Nu bleef de TM heel, al rookte hij van onder het blok behoorlijk wat het ergste deed vrezen. Die vrees bleek ongegrond, de TM bleef gaan en Van Werven/Mans ook. Een goede manche van dit koppel, 9e. Bastien Thomas/Siebe v.d. Putten, als 6e gestart, gaven wat prijs en werden 10e. Sanders/Haller vanaf de eerste tot de laatste ronde op de 11e plaats. Justin Keuben/Dion Rietman hadden het zwaar. Weer was het jonge Nederlandse duo als 10e weg maar kregen Kunnas, Jake Brown, Auvray, Compalati en Moulds achter zich aan. Een groepje wat er onderling stevig op ging. Zes ronden hielen Keuben/Rietman vol voor zij de Italianen Compalati/Ravera voorbij moesten laten. Even later ook de linkerbak Jake Brown/Zac Snell en de Finse broers Kunnas. Auvray wilde er ook nog wel voorbij maar dat vond Keuben toch echt teveel. Uit de allerlaatste ronden kwamen beide teams niet meer terug, gestrand ergens in de kuil van Vesoul. Bij Keuben was het tandwiel krom en de ketting eraf gelopen. Auvray die erachter reed kreeg het te laat door dat Keuben stilstond en klapte er nog op. Keuben/Rietman kwamen met de schrik vrij maar Auvray blesseerde zich nog. Ze waren de laatste rijders in dezelfde ronde dus voor de klassering maakte dat niet uit, 15e plaats voor Keuben, 16e plaats voor Auvray. Weiss, Hroch, Hodges en Hamard sprokkelden de laatste punten van 2018 binnen.
Dagklassement
Een fiere overwinning voor Julian Veldman/Glenn Janssens. Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart werden 2e in het dagklassement en Etienne Bax/Kaspars Stupelis 3e.
Eindstand WK
Deze Grand Prix in Vesoul was voor de top van het klassement niet meer zo belangrijk. Wereldkampioenen waren al Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart. Koen Hermans/Nicolas Musset mogen in 2019 de ≠2 plaat op de motor plakken. Voor Bax, 3e, en Willemsen, 4e, is het afwachten op de uitslag van de benzine contraexpertise.

Nederlanders dominant op Franse baan

De laatste race van het 2018 Grand Prix seizoen was in Vesoul. Vesoul ligt in Noord-Oost Frankrijk niet zo ver van de Zwitserse grens en in de buurt van Nancy. In Roggenburg was, zoals vooraf al verwacht, het kampioenschap beslist. Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart pakten de wereldtitel na een uitstekend seizoen waarvan de stevige basis gelegd werd met hun 5 GP overwinningen op een rij. Daarna was het bekeken rijden, geen fouten maken en weinig punten weggeven. Die tactiek werd bekroond met de titel in Roggenburg en een puntenvoorsprong van 68 punten op Koen Hermans/Nicolas Musset. De posities van Etienne Bax/Kaspars Stupelis, 3e, en Daniel Willemsen/Robbie Bax, 4e, stonden nog onder discussie. Beide teams werden in Stassbessenbach betrapt op het mogelijk gebruik van niet reglementaire benzine. De afwijking in de betreffende waarde bleek slechts gering. Reden voor Team Bax, overtuigd niets fout gedaan te hebben, om contraexpertise aan te vragen. De uitslagen waren tijden deze GP in Vesoul nog niet bekend zodat er vooralsnog onduidelijkheid blijft bestaan over de klasseringen. Willemsen won de betreffende wedstrijd met twee mancheoverwinningen en Bax werd 3e in het dagklassement dus beide teams zouden veel punten moeten inleveren als zij gestraft zouden worden voor het gebruik van verkeerde benzine.
Zaterdag
In de beide groepen waren 20 teams ingedeeld. Met 40 teams een mooie opkomst voor deze laatste GP. In de vrije training en de pre-kwalificaties hadden de teams voldoende tijd om de motor goed af te stellen. De pre-kwalificaties op tijd gaven de eerste indicatie van de krachtsverhoudingen. In de groep A hadden aanvankelijk Etienne Bax/Kaspars Stupelis de snelste tijd. Die tijd werd scherper gezet door Valentin Giraud/Johnny Badaire. Bax probeerde toch nog een snellere tijd te zetten maar kwam niet meer aan de door Giraud gezette rondetijd. In de andere groep wel een Nederlands team bovenaan, Koen Hemans/Nicolas Musset voor Brett Wilkinson/Dan Chamberlain en Daniel Willemsen/Robbie Bax.
Kwalificatie A
De eerste start in Vesoul was overduidelijk voor Valentin Giraud/Johnny Badaire die ruim voor de rest de rechterbocht indoken. Arne Dierckens/Luc Rostingt gingen als 2e van start gevolgd door Etienne Bax/Kaspars Stupelis. Als allerlaatste gingen Jake Bown/Zac Snell het hoekje om. Giraud leek gemakkelijk te gaan winnen omdat Bax opgehouden werd door Dierckens. De Nederlander was sneller maar de Belg wilde van geen wijken weten. Het duurde dan ook tot in de 2e helft van de wedstrijd voordat Bax eindelijk voorbij Dierckens was. Giraud leek dan al te ver weg maar daar dacht Bax anders over. Het gat werd gedicht en net op tijd werd Giraud teruggehaald. Bax mocht als leider de laatste twee ronden voorop rijden en zeggevierde. Dierckens liet verder niets aanbranden, maakte en sterke indruk op de 3e plaats. Het Noord-Ierse team Gary Mould/Steve Kirwin maakten vanuit de binnenzijde van het starthek een droomstart. Als 4e vertrokken reden Moulds/Kirwin in het juiste tempo. Julian Veldman kwam in de openingsronde vlot voorbij en ook Vanluchene was te snel maar Sanders had er de handen vol aan om Moulds voorbij te komen. Dat lukte wel en dat waren ook de enige die Mould voorbij liet komen. In de slotronde leek het doek toch nog te vallen als de achterzijde van de demper eraf geblazen werd. Bulderend kwam Moulds binnen en liet na de finish de motor direct stoppen. Een slimmigheidje om de geluidscontrole te omzeilen wat nog lukte ook. Een puike kwalificatie voor Mould/Kirwin in hun 2e Grand Prix ooit. Verder werden de posities vlot ingenomen. Veldman als 4e gevolgd door Vanluchene, met de motor in WK-kleuren, en Sanders. Veldman/Janssens moesten stevig doorrijden maar hadden verder weinig omhanden. Spannend was het voor de kwalificatie tussen Cuche, Compalati, Weiss en Jake Brown. Auvray/Rostingt wisten net uit deze slag weg te blijven met hun 9e plaats. De Engelse ”rookie”Jake Brown was als laatste gestart, leek op de 13e plaats te stranden maar wist in het slot Weiss over Compalati te jagen en zelf de Italiaan te verslaan. Een puike kwalificatierace van Brown/Snell.
Kwalificatie B
Bastien Thomas/Siebe v.d. Putten schoten als snelsten achter het hek weg. Al in de openingsronde namen Koen Hermans/Nicolas Musset de leiding over om daarna ver weg te rijden van hun concurrenten. Een gemakkelijke overwinning voor Hermans/Musset. Thomas/V.d. Putten koersten stevig op de 2e plaats wat voor deze jonge rijders een uitstekende kwalificatie betekende. De sympathieke broers Tomas en Ondrey Cermak waren ook vlot weg en reden lang op de 3e plaats tot ze letterlijk hun kansen in buigen zagen vallen. Een forse valpartij betekende het einde voor Cermak. Ook Brown als 5e weg miste een bocht en ging eruit. Gert van Werven/Jens Mans hielden de boel wel op de wielen en reden een sterke kwalificatie. Een goede start, 4e, werd benut, en Van Werven zag alleen de Engelsman Brett Wilkinson voorbijkomen. Wilkinson eindigde 3e, Van Werven 4e. De Engelsen Hoges/Ide reden verrassend sterk en pakten de 5e kwalificatie voor de teruggekomen Varik, als 12e uit de openingsronde gekomen, en ook Daniel Willemsen/Robbie Bax die ergens waren blijven steken en daarna ook vanaf de 12e plaats weer terugvochten. Justin Keuben/Dion Rietman, vlot gestart 10e, wisten zich na wat moeite in de openingsronden goed te verbeteren. Met hun 8e plaats waren zij zeer tevreden. Pozzi, Hroch, Boukal en Hamard wisten zich ook direct te plaatsen in een verder wat saaie kwalificatiewedstrijd.
Herkansing
Voor de ervaren Stuart Brown/Joe Millard was het afdwingen van de kwalificatie eenvoudig. De Engelsen noteerden de snelste tijd. De 2e tijd was voor de Finse broers Kunnas die eigenlijk ook iedere GP erbij zijn. Compalati/Ravera, die de slag in de race van groep B verloren hadden, wisten zich als 3e alsnog te plaatsen. Reimann, Bouquet en Boussy waren de laatsten die in de GP manches mochten aansluiten. Reserves werden de Zwitserse broers Leutenegger en hun landgenoten Fabian Hofmann/Cornelio Dorig.

Blocky Pics
Bron SBR MX.NL

September 1, 2018

Blocky Pics is proudly powered by One.com
and the Theme Adventure by Eric Schwarz
©Chris Blockhuys 2018

Blockypics.be

MX Photography